Neoimpresionismus, syntetismus a skupina Nabis

Událost se konala 27.4.2021 17:30 - 19:00 mimo knihovnu.

Zveme Vás na třetí on-line přednášku Mgr. Sylvy Cidlinské, tentokrát na téma Neoimpresionismus, syntetismus a skupina Nabis.
Koná se v úterý 27. 4. 2021 v 17.30 h. na www.facebook.com/KnihovnaVyskov.

Neoimpresionismus se na první pohled jeví jako pouhé pokračování impresionismu, avšak svěžest spontánního vjemu ustupuje přísnému vědeckému postupu, kde není mnoho místa pro improvizaci. Malíři systematicky rozvíjejí analýzu působení optického mísení barev, zkoumají různé pozorovací a zobrazovací systémy. Tvary jsou na plátně tvořeny z teček čistých barev, které se při pohledu z dálky spojí do jednolité plochy. Mistrovským dílem neoimpresionismu je obraz Nedělní odpoledne na ostrově Grande Jatte (1884) Paula Seurata.

Seuratův přístup k malbě ovlivnil řadu jeho současníků, umělecky nejblíže měl k jeho divizionistické metodě Paul Signac.

Ve druhé polovině 80. let 19. st. hledal Paul Gauguin cestu k novému uměleckému stylu, založenému na plochách čisté barvy (tj. bez stínování a prostorové modelace) ohraničených silnými liniemi. V bretaňském městečku Pont-Aven se setkal s mladým malířem Émilem Bernardem. Jejich diskuse a experimenty daly vzniknout tzv. syntetismu, směru zcela odlišnému od východisek impresionismu. V centru stály důraz kladený na námět, kresba přesně ohraničující tvary, velké barevné plochy, zjednodušení objemů. Pobyt v Bretani otevřel Gauguinovi nové horizonty, jeho obrazy byly v tomto období prostoupeny symboly často mystického rázu.

V létě 1888 trávil v Pont-Avenu prázdniny Paul Sérusier a nazpět do Paříže si přivezl drobnou, téměř abstraktní krajinomalbu, kterou vytvořil inspirován Gauguinovými radami. Obraz nazvaný Talisman stál u zrodu skupiny Nabis (hebrejsky proroci, osvícení), kterou utvořili spolužáci z Julianovy akademie v Paříži. Jejich tvorba posléze sehrála klíčovou roli v odklonu od impresionismu směrem k abstrakci, symbolismu a dekorativnímu umění.

Mgr. Sylva Cidlinská