Hrátky s pamětí netradičně

Ve středu 27. dubna se ve vyškovské knihovně konala již čtrnáctá lekce trénování paměti. Dopoledne jsme se se seniory sešli jako obvykle ve velkém sále. Vzhledem k odpolednímu neplánovanému souběhu akcí se však mladší „mozkoví joggeři“ sešli v knihovní počítačové učebně.

Na úvod jsme se zkoncentrovali při jednoduchém relaxačním cvičení z dílny Pohybového studia MUDr. Kleplové. Nenechte se zmást ukázkou. Naši účastníci již zvládnou mnohem vyšší rychlost cvičení!

K trénování krátkodobé paměti jsme tentokrát využili počítač připojený na internet. Matematická houpačka se na první pohled zdála všem velmi jednoduchá. Ovšem čím vícekrát se hráč „zhoupl“, tím přibývalo číslic a nastal velký problém sečíst je správně, podržet v paměti výsledek, sečíst druhou skupinu a „vyrovnat“ výsledek.

Hlavní náplní této lekce byl trénink paměti na jména a tváře. Tato kategorie patří k nejnáročnějším, protože k úspěšnému zapamatování si nejen celého jména ale také k němu příslušné tváře vyžaduje zapojení obou mozkových hemisfér – levá zpracovává text – jméno a pravá obličej – tvar.

Nezapomněli jsme ani na hádanky, hlavolamy a další lušteniny. Např.:

Na rodinném srazu byli následující lidé: jeden děděček, jedna babička, dva otcové, dvě matky, čtyři děti, tři vnoučata, jeden bratr, dvě sestry, dva synové, dvě dcery, jeden tchán, jedna tchyně a jedna snacha. Ale nebylo tam tolik lidí, kolik byste mysleli. Kolik jich tam bylo a jaké byly jejich vzájemné vztahy?

Na dvoře jsou kohouti a zajíci. Dohromady mají 12 hlav a 30 nohou. Kolik je tam kohoutů a kolik zajíců.

Najděte deset podstatných jmen, ve kterých jsou ukryty názvy rostlin. Např. lenost, přepad.

Vytvořte slovní řetězec mezi slovy LUK a MÁG.  (změnou vždy jen jednoho písmena) Každé použité slovo musí být podstatné jméno v prvním pádu jednotného/množného čísla. Příklad: Slovní řetěz meti slovy ŠOK a RAK by mohl vypadat takto – ŠOK-LOK-LAK-RAK. Další cvičení: KONEV – RANEC, SLON – KRAS.

O které české přísloví se jedná? Prognózu optimálního okamžiku pro své akce proveď podle modelového vztahu domestikovaného vodního opeřence k plodenství kulturních trav.

V tomto školní roce se sejdeme ještě dvakrát 11. a 25. května v 9 a v 16 hod. V obou lekcích se vydáme napříč mozkovými hemisférami. Přijďte se ujistit, že paměť nejsou žádné čáry. Další náměty na cvičení najdete na internetových stránkách Trénink paměti.